Home » » Varietas jagung big fruit 926

Varietas jagung big fruit 926

Written By aris kelana on Kamis, 28 Februari 2013 | 23.51

Lebih kurang 2 bulan lepas aku ada tanam  jagung,jagung nie jenis hybrid f1 926 big fruit dari keluaran company leckat.boleh dikatakan aku nie minat juga la dalam bidang pertanian.sehingga ke hari ini aku dah tuai jagung yg aku tanam tu dalam 200 tongkol.
Itu ialah salah satu percubaan aku dalam bidang pertanian khususnya tanaman jagung dalam skala yang besar
Aku tanam adalah dalam 700-800 tongkol je benih aku guna pun tak banyak dalam 500g je.harga benih tu pulak rm70 untuk 500g,apa yg dapat aku simpulkan kat sini dari pengalaman aku.

kena selalu jaga x boleh kalo dah tanam tinggal kan macam tu aje,
sistem peparitan atau saliran kena ada,aku nasihatkan jangan siram guna tangan sebab takut tumbuh x sekata
kawalan rumpai kena buat,sebab biasa nye bila rumput dh sama panjang dengan pokok jagung akan mengundang banyak serangga yang berminat dengan pokok jagung dan senang untuk serangga jadikan rumpai tu perumah atau pun transit ke pokok jagung

kos

bajak piring/bajak halus-rm300
benih-rm70
tali-rm10
racun rumpai-free mohon dekat jabatan pertanian
baja-free mohon dekat jabatan pertanian
upah buruh-rm500

kesimpulan

kena pastikan ada sistem air atau pun spinkler,tumbuh x sekata sebab guna tangan sebelum nie x pasang InSyAllah akan dtg nie aku nak pasang
jimat kos dan tenaga
kena ambil serius bab kawalan rumpai
 gambar kat atas tu masa petik lingkungan 65 hari lepas tanam



 isi penuh.





gambar kat atas plak pokok masa umur 30 hari. nampak x sekata bila siram menggunakan tangan
penanaman yang seterus mungkin awal bulan 1 dan aku nak tanam varieti lain pulak,InsyAllah


http://tanamjagung.blogspot.com/2012/12/jagung-big-fruit-926.html

Share this article :

0 komentar:

Poskan Komentar

Label

Diberdayakan oleh Blogger.

Arsip Blog

 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Blog Inter Aktif - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger